Ελλάδα μετάτο 2018. Τα τρία σεηάρια.
Οι εναλλακτικές για την εποπτεία μετά το Αύγουστο του 2018 είναι συγκεκριμένες:
- Το δεδομένο πλαίσιο
Ο Μοσκοβισί αναφέρθηκε στο σημείο εκκίνησης, στο πλαίσιο
εποπτείας που θα υπάρχει ούτος ή άλλως για δεκαετίες μέχρι να
εξοφληθεί τουλάχιστον το 75%των δανείων ύψους 176 δισ.ευρώ
που είχε λάβει η Ελλάδα από τα κράτη μέλη της ευρωζώνης, τον
EFSF και την ESM.
Το πλαίσιο αυτό δεν προβλέπει μνημόνιο και τρόικα. Το
Eurogroup θα παρακολουθεί ''την οικονομική, δημοσιονομική
και χρηματοπιστωτική κατάσταση και εφόσον υπάρχουν
αποκλίσεις θα προτείνει ''διορθωτικά μέτρα'' χωρίς να λαμβάνει
υπόψη τυχόν αντιρρήσεις της Ελλάδας, όπως ισχύει για κάθε
χώρα οποία μπαίνει σε αυτή τη διαδικασία.
Επιπλέον, είναι γνωστό ότι η Ελλάδα έχει δεσμευτεί για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% ως το 2022 και πλεόνασμα λίγο πάνω από το 2% από το 2023 ως το 2060. Έχει δεσμευτεί ακόμη για τη λειτουργία του Υπερταμείου για τα επόμενα 98 έτη (το πρώτο έτος έχει σχεδόν παρέλθει) και έχει νομοθετήσει μέτρα λιτότητας για τη διετία 2019-2020.
Για το πλαίσιο πέραν αυτών ο Επίτροπος τόνισε:
''Οι συζητήσεις σχετικά με το κατάλληλο πλαίσιο εποπτείας για την Ελλάδα μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος θα πραγματοποιηθούν πλησιέστερα προς το τέλος του προγράμματος, σύμφωνα με τη συνήθη πρακτική, ώστε να ληφθούν υπόψη η κατάσταση της χώρας και τα πλέον ενημερωμένα στοιχεία για τις οικονομικές και χρηματοπιστωτικές συνθήκες και προοπτικές της αγοράς εκείνη τη χρονική στιγμή.''
Τι θα συμφωνηθεί ως το καλοκαίρι του 2018 και θα ισχύει μετά τον Αύγουστο της επόμενης χρονιάς που ολοκληρώνεται το τρέχον μνημόνιο;
1. Clean exit
Ο πρωθυπουργός έθεσε ήδη το στόχο τον Ιούνιο στο Συνέδριο του Economist όταν απέρριπτε την Προληπτική Πιστωτική Γραμμή
λέγοντας ότι αποτελεί ''κεκαλυμμένο νέο μνημόνιο''. Επομένως η κυβέρνηση θα επιδιώξει τη ''καθαρή έξοδο΄΄(clean exit) χωρίς πλαίσιο εποπτείας το οποίο θα συνοδεύεται από όρους και προιποθέσεις (conditionality).Η εκδοχή αυτή προϋποθέτει την ολοκλήρωση τουλάχιστον δύο αξιολογήσεων ως το καλοκαίρι του 2018 ώστε να συγκεντρωθούν από τις δόσεις που θα εκταμιευθούν ταμειακά διαθέσιμα (cash buffer) ύψους 15 δισ.ευρώ.
2.Προληπτική Πιστωτική Γραμμή.
Ο βασικός λόγος που το clean exit δεν φαίνεται να συγκετρώνει
μεγάλες πιθανότητες είναι ότι η Ελλάδα έχει ήδη ψηφίσει μέτρα για μετά το τέλος του Μνημονίου 3 τον Αύγουστο 2018, την περικοπή των συντάξεων το 2019 και αφορολόγητου 2020.
Στα μάτια των Ευρωπαίων τα μέτρα αυτά αποτελούν τη βάση για το νέο πλαίσιο εποπτείας που θα ελέγχει την εφαρμογή τους με επικρατέστερο σενάριο την Προληπτική Πιστωτική Γραμμή (PCCL, Προληπτική Πιστωτική Γραμμή ή ECCL, Ενισχυμένη Πιστωτική Γραμμή). Και στις δύο περιπτώσεις, όπως σωστά ανέφερε ο κ. Τσίπρας, η Προληπτική Γραμμή προβλέπει την υπογραφή μνημονίου και τριμηνιαίες αξιολογήσεις από τους θεσμούς με δυνατότητα συμμετοχής του ΔΝΤ σε ρόλο τεχνικού συμβούλου. Το νέο πλαίσιο εποπτείας θα έχει διετή διάρκεια και θα λειτουργεί ως δίχτυ ασφαλείας για τη σταδιακή επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές.
3.Πλήρες νέο Μνημόνιο.
Είναι το χειρότερο σενάριο και ενδέχεται να προκύψει μόνον αν η Ελλάδα δεν καταφέρει να ολοκληρώσει τα 113 προαπαιτούμενα του Μνημονίου.Με δεδομένο ότι οι πόροι θα προέλθουν από τα 20 και πλέον δισ. ευρώ που έχουν απομείνει από το Μνημόνιο 3, θεωρείται σχετικά εύκολη η έγκρισή του από τη γερμανική Βουλή εφόσον υπάρξει πολιτική βούληση. Ο λόγος είναι ότι η ολομέλεια του γερμανικού κοινοβουλίου έχει εγκρίνει αυτή τη χρηματοδότηση στο πλαίσιο του Μνημονίου 3 οπότε είναι πιθανό το ζήτημα να περάσει μόνο από την αρμόδια επιτροπή.
Πηγή: msn.com
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου